AKTUALNOŚCI

JAK ZWRÓCIĆ NIEUDANY PREZENT?

22 STYCZNIA 2018

Za nami czas, którego większość Polaków nie wyobraża sobie bez góry prezentów. Mowa oczywiście o Świętach Bożego Narodzenia. Z roku na rok wartość paczek stawianych pod choinką rośnie. Same upominki niejednokrotnie przekraczają także granice wyobraźni samych obdarowanych. Co zrobić w sytuacji, gdy nasz wymarzony prezent nie spełnia naszych oczekiwań?

Jak zwrócić nieudany prezent

Zwrot a reklamacja

Dostaliśmy coś, super! Ale zaraz, prezent posiada wady – szybka w telefonie jest pęknięta, z pierścionka wypadło oczko. Takie sytuacje są podstawą do reklamacji. Wówczas możemy towar po prostu zwrócić z tytułu niezgodności towaru z opisem, jego wadliwości czy braku jakichś cech obiecywanych przez sprzedawcę.  W ramach reklamacji możemy się ubiegać o wymianę towaru na nowy, naprawę lub zwrot pieniędzy.

W przypadku zwrotu towaru sytuacja wygląda nieco inaczej.  Nie ma w prawie polskim stosownego zapisu ujmującego obowiązki sprzedawcy dotyczącego zwrotów niechcianych towarów. Co to oznacza? Dokładnie tyle, że jeżeli konsument dokonał zakupu w sklepie stacjonarnym, to zgodnie z polskim prawem, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru.

Co w takim razie z ogólno przyjętą miesięczną możliwością dokonania zwrotu np. do sklepu odzieżowego? Takie sytuacje to tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy. W przypadku tzw. sieciówek to próba wyrównania praw dla klientów kupujących w sklepach internetowych oraz stacjonarnych.

Nieudany prezent: zwracać czy nie?

Każdy z nas miał okazję doświadczyć otrzymania nieudanego prezentu czy to z okazji urodzin, świąt czy innych okazji. Z drugiej strony, przygotowując się do świętowania różnego rodzaju okoliczności, z powodu których wypada lub po prostu chcemy komuś coś dać, nierzadko zastanawiamy się: co będzie, jeśli nie trafię?

To, czy przysługuje nam prawo do zwrotu, jak już wcześniej wspomniałam, zależy w dużej mierze od przedsiębiorcy, od którego dany towar kupujemy. Dużo zależy również od miejsca, w którym tego zakupu dokonujemy. I tak, kupując prezenty przez Internet lub poza siedzibą firmy (np. podczas prezentacji czy targów), zgodnie z prawem mamy 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny.

W takim przypadku również można doszukiwać się wyjątków. A jest nim m.in. niedopatrzenie ze strony sprzedawcy, mianowicie ciąży na nim obowiązek poinformowania konsumenta o przysługującym mu dwutygodniowym terminie zwrotu towaru bez podania jego przyczyny. Jeśli takiej informacji zabraknie, wówczas automatycznie termin ten wydłuża się do 12 miesięcy.

Kolejnym wyjątkiem są również zakupy od osób prywatnych lub takie, które nie podlegają zwrotom. Takie transakcje traktowane są tak, jak zakupy w sklepie stacjonarnym – to czy zwrot nieudanego prezentu, nieposiadającego wad, zostanie przyjęty zależy od woli sprzedającego.

Z paragonem czy bez?

Jeśli kupiliśmy w sklepie, co do którego mamy pewność, że zwroty, bez względu na przyczynę, będą respektowane, musimy pamiętać o dowodzie zakupu. Zgodnie z polskim prawem, przedsiębiorca ma obowiązek ewidencji obrotu towarów i usług. Z jednej strony musi wydać dokument potwierdzający zakup, najczęściej jest to po prostu paragon. Z drugiej zaś, my jako klienci, chcąc dokonać zwrotu lub reklamacji, powinniśmy przedstawić dowód zakupu – paragon lub potwierdzenie z banku, jeśli płatność dokonywana jest z rachunku bankowego.

Sprzedawca, z tytułu zwrotu towaru, musi zapisać ten fakt w odpowiedniej księdze ewidencji, sporządzić protokół zwrotu oraz dokument potwierdzający dokonania takiej operacji.

Zatem pytanie czy można dokonać zwrotu towaru, w tym również nieudanego prezentu, bez paragonu pozostawiam pytaniem otwartym. Wszelkie zasady – towar nieodpakowany, z oryginalnymi metkami, nieużywany, czas na ewentualny zwrot – pozostają w gestii sprzedawcy.

 


Kupując prezenty warto zastanowić się, co tak naprawdę ucieszy obdarowaną osobę. Czasami warto po prostu zapytać, zamiast kupować w ciemno. Jeśli jednak, mimo najszczerszych chęci, mamy podejrzenia, że to jednak nie będzie to, warto dopytać sprzedawcę o możliwość zwrotu. Dobrze jest też znać prawa konsumenta do zwrotu towaru kupionego przez internet oraz orientować się, jak wyglądają one w przypadku sklepów stacjonarnych.


Jeśli nadal jesteś niezdecydowany, a TA okazja zbliża się wielkimi krokami mam dla Ciebie przewodnik po prezentach dla niej i dla niego.


Tekst: Magdalena Stercula


Zapisz się do naszego newslettera!
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!

POWIEDZ NAM, CZEGO SZUKASZ A ZNAJDZIEMY DLA CIEBIE NAJLEPSZĄ OFERTĘ

WYPEŁNIJ FORMULARZ ODDZWONIMY DO CIEBIE!

W CONFRONTERZE MASZ WIELE SPOSOBÓW NA ZARABIANIE

PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
4350 zadowolonych Klientów
NA KONCIE BANKOWYM
ZACZNIJ ZARABIAĆ
NA KONCIE BANKOWYM
10150 zadowolonych Klientów
NAJTAŃSZY KREDYT
WYBIERZ
NAJTAŃSZY KREDYT
5800 zadowolonych Klientów
Ta strona używa plików cookies. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej. Korzystanie z niniejszej witryny internetowej jest równoznaczne ze zgodą Czytaj więcej.