DORADCA KLIENTA

KUPUJ ŚWIADOMIE - POZNAJ DZIAŁANIA MERCHANDISINGOWE

23 LUTEGO 2016

Zakupy robimy niemal codziennie, jednak rzadko zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób sklepy próbują wpływać na nasze decyzje zakupowe. Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego, że jesteśmy nieświadomymi konsumentami, narażonymi na wiele sprytnych zabiegów, wciągniętymi w machinę sprzedaży. Na czym polegają działania merchandisingowe? Stosując je sklepy starają się nakłonić nas do zakupu produktów, których tak naprawdę nie potrzebujemy. Czas powiedzieć "stop" i stać się bardziej świadomym konsumentem. Dowiedz się, w jaki sposób sklepy wpływają na Twoje decyzje zakupowe i zacznij kupować świadomie!

supermarket zakupy

Układ towaru w sklepie - dlaczego kupujemy to, czego nie potrzebujemy?

Zacznijmy od tego, że cały sklep jest specjalnie "zaprogramowany", tak, abyśmy kupili jak najwięcej.

Pieczywo, które kupujemy najczęściej, znajduje się na samym końcu sklepu. Po drodze być może zawiesimy oko na innych produktach i poczujemy chęć kupienia czegoś więcej. Możemy oczywiście z zamkniętymi oczami biec po makaron, jednak gdy je otworzymy, okaże się, że od dzisiaj na jego miejscu znajdują się słodycze, które wiele osób kupi bardzo chętnie. Następnie, poszukując miejsca, w którym od dziś znajduje się makaron, być może po drodze pokusimy się o zakup czegoś jeszcze.

Niestety, nieintuicyjny i zmienny układ towarów w sklepie to jedno z działań merchandisingowych często stosowanych przez sklepy. Sklepy manipulują swoimi klientami sprawiając, że w poszukiwaniu upragnionego towaru po drodze wrzucają do koszyków wiele niepotrzebnych rzeczy.

Towary przy kasie - być może jeszcze na coś się skusimy?

Znudzeni klienci, oczekujący w kolejce do kasy, zaczynają rozglądać się na boki. Wtedy okazuje się, że przy kasie znajduje się wiele drobnych i niedrogich produktów, na zakup których możemy zdecydować się w ostatniej chwili. 

Sytuacja staje się szczególnie trudna, kiedy w kolejce stoimy razem z dzieckiem. Widząc wszystkie te słodycze, czy drobne zabawki, pociechy będą prosić o nie tak długo, aż nie położymy ich na taśmie.

Co więcej, zdarza się, iż długie kolejki w sklepach tworzone są specjalnie przez pracowników, którzy celowo nie otwierają drugiej kasy, dopóki klienci nie zaczną się irytować. Na szczęście nie jest to częste zjawisko.

Ostatnimi czasy w wielu sklepach stworzono system jednej kolejki obowiązującej do kilku kas. Wzdłuż tej kolejki znajdują się oczywiście liczne regały z drobnymi produktami "pierwszej potrzeby". W takim miejscu naprawdę ciężko jest odmówić dziecku, a co robić, kiedy my również poczujemy nagły głód na widok smacznego batona?

Drobne, niedrogie i kuszące towary przy kasie to sprawdzony sposób marketerów na nakłonienie klientów do zakupu niepotrzebnych rzeczy i standardowe, najpopularniejsze działanie merchandisingowe wdrażane przez niemal wszystkie sklepy.

Towary z krótką datą ważności z przodu półki - czyli sklepowe manipulacje

Dlaczego kupujemy śmietanę, skoro mamy już jedną w lodówce? Ponieważ minęła data ważności!

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że świeższe produkty znajdują się zazwyczaj z tyłu sklepowej lodówki. Aby uniknąć dużych strat pracownicy marketów wykładają na sam przód produkty, które wkrótce mogą się przeterminować. Klienci, którzy robią szybkie zakupy wezmą pierwszy produkt z brzegu i wtedy to już tylko ich sprawa, czy zdążą z niego skorzystać.

Warto zdawać sobie sprawę ze sklepowych manipulacji w kwestii układu towaru na półkach. Starajmy się zawsze robić zakupy na spokojnie, by mieć czas na sprawdzenie dat ważności kupowanych produktów i sięgnięcie wgłąb sklepowej półki. Sklepy manipulują swoimi klientami sprawiając, że kupują towary na granicy daty ważności, a następnie wyrzucają je i... szybko przychodzą po nowe.

Niecierpliwy klient - pożywka dla działań merchandisingowych

Szybkie zakupy niecierpliwych klientów to idealna pożywka dla merchandisingowych działań w sklepie.

Ci, którzy mają więcej czasu i ochoty, by dokładnie przyjrzeć się produktom na sklepowych półkach, zwykle porównują ceny produktów i szukają tańszych. Czasem wystarczy się schylić, ponieważ tańsze produkty bardzo często umieszcza się na niższych półkach. Te najdroższe najlepiej wyglądają na półkach znajdujących się w zasięgu naszego wzroku. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że podczas robienia zakupów wygodnie sięgniemy po to, do czego mamy najbliżej, bez względu na cenę. Kolejny punkt dla sklepu.

Warto być w tej kwestii świadomym konsumentem. Nie sięgajmy po pierwszy z brzegu towar - poświęćmy chwilę czasu na przejrzenie cen i objętości produktów, wybierając to, co opłaca się najbardziej. Pod każdą ceną znajdziemy cenę za kilogram danego produktu - w ten sposób najłatwiej nam będzie je porównać, bowiem często producenci próbują nas oszukać, manipulując pojemnością opakowania. Nie dajmy się oszukać - ustawienie drogich produktów w zasięgu wzroku i ręki to jednak ze sklepowych manipulacji.

Przeceny - czy to sklepowe oszustwo?

Czy kupując przeceniony towar zawsze mamy pewność, że wcześniej faktycznie obowiązywała wyższa cena produktu? Niestety nie. Taką wiedzą mogą pochwalić się tylko stali klienci danego sklepu lub osoby dobrze orientujące się w cenie danego produktu na rynku. Z pewnością nie raz zdarzyło nam się zastanawiać, czy cena nie została zawyżona tuż przed ogłoszeniem promocji, np. na tydzień? Niestety jest to jedno z działań merchandisingowych stosowanych w sklepach, aby nakłonić nas do kupienia "przecenionego" produktu.

Często przeceniane są również produkty, którym kończy się data ważności lub po prostu źle się sprzedają. Nierzadko bywa również tak, że ten sam produkt znajduje się na dwóch różnych regałach, przy czym na jednym jest przeceniony, a na drugim nie. Przy kasie może się okazać, że promocja się skończyła i właściwa cena to ta wyższa, jednak nie każdy zwróci na to uwagę. Może dopiero w domu, sprawdzając paragon, jednak wtedy będzie już za późno.

Przeceny to jedno z działań merchandisingowych, któremu ulegamy najłatwiej. Sklepy manipulują nami, symulując promocje. Często zdarza się nam przecież zobaczyć jaskrawą kartkę informującą o promocji, a kiedy przyjrzymy się jej dokładniej, okazuje się, iż towar przeceniony jest aż o... 1 grosz! Nie dajmy się nabrać na fałszywe przeceny, analizujmy dokładnie ceny w sklepie i kupujmy świadomie - tylko wtedy, kiedy faktycznie promocja będzie obniżać cenę wartościowego towaru. 

Podsumowanie: jak kupować świadomie?

Świadome kupowanie to przede wszystkim zdanie sobie sprawy z celowych działań marketingowych bazujących na nieuwadze klienta. Nie warto kupować pod wpływem emocji i w pośpiechu, ponieważ wtedy zdecydowanie łatwiej poddajemy się wszelkim sztuczkom i kupujemy wiele niepotrzebnych rzeczy. Jeśli zależy Ci, aby kontrolować swoje wydatki, kupuj świadomie!


Przeczytaj również nasze artykuły "Lista - zakupy z nią czy bez niej?" oraz "Jak oszczędnie robić zakupy - lista wskazówek". Stań się świadomym i oszczędnym konsumentem!


Zapisz się do naszego newslettera.
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz, bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!

POWIEDZ NAM, CZEGO SZUKASZ A ZNAJDZIEMY DLA CIEBIE NAJLEPSZĄ OFERTĘ

WYPEŁNIJ FORMULARZ ODDZWONIMY DO CIEBIE!

W CONFRONTERZE MASZ WIELE SPOSOBÓW NA ZARABIANIE

PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
10590 zadowolonych Klientów
NA KONCIE BANKOWYM
ZACZNIJ ZARABIAĆ
NA KONCIE BANKOWYM
24710 zadowolonych Klientów
NAJTAŃSZY KREDYT
WYBIERZ
NAJTAŃSZY KREDYT
14120 zadowolonych Klientów