DORADCA KLIENTA

PRAWA KONSUMENTA - ZWROT TOWARU W SKLEPACH STACJONARNYCH

25 MARCA 2019

Jak wynika z informacji zawartych na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) polskie sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmowania zwrotu towaru bez podania przyczyny w przypadku gdy klient się rozmyślił lub stwierdził, że nabyty towar jednak mu się nie podoba. Przyjmowanie zwrotów jest jedynie dobrą wolą sklepu wynikającą z jego wewnętrznej polityki. Sytuacja zmienia się jednak w przypadku towarów wadliwych – wtedy zwrot może zostać zrealizowany w ramach reklamacji.

prawa - konsumenta - zwrot

Reklamacja na zasadzie rękojmi

Załóżmy, że kupowałeś ostatnio buty. Po tygodniu okazało się jednak, że posiadały wadę fabryczną i doszło do rozklejenia się podeszwy. Ujawnienie wady fizycznej towaru oznacza, że towar jest niezgody z umową, w związku z czym warto powołać się na prawa konsumenta. Zwrot towaru wówczas musi być przyjęty przez sklep i możesz prosić o zwrot gotówki. Składając reklamację na podstawie rękojmi, musisz mieć pewność, że uszkodzenie towaru było winą sprzedawcy (niewłaściwe wykonanie, wady produkcyjne). Rękojmia to ustawowy sposób dochodzenia roszczeń, więc sprzedawca musi ją rozpatrzyć.

W ramach procedur reklamacyjnych producent może zaoferować wymianę towary na niewadliwy, jego próbę naprawy, ewentualne obniżenie ceny za uszkodzony towar lub całkowite odstąpienie od umowy co wiąże się ze zwrotem środków.

Zwrot towaru bez podawania przyczyny – polityka indywidualna

W przypadkach, gdy towar nie posiada wad produkcyjnych i chcesz po prostu dokonać jego zwrotu (na przykład zły rozmiar bluzki, niezadowalająca funkcjonalność sprzętu, itd.), to możliwość oddania danego towaru będzie zależna od indywidualnej polityki wybranych sklepów. Duże sklepy sieciowe, które znajdziemy w galeriach, zazwyczaj posiadają w tym przypadku regulaminy dostosowane do potrzeb klienta – zwrot towaru bez podania przyczyny, jest możliwy do 30 lub nawet 60 dni bez podawania powodu (o ile nie noszą śladów użytkowania i posiadasz ważny paragon). Oferta sklepów w tym przypadku różnić może się również formą w jakiej rozliczany jest zwrot – czasami otrzymujesz gotówkę, czasami możliwe jest jednak tylko wymienienie towaru na inny (o podobnej wartości) lub zwrot środków na kartę podarunkową do wykorzystania w danym sklepie.

Polityki zwrotów nie powinieneś traktować jednak jako pewnik. Zanim więc kupisz jakiś towar upewnij się, że dany sprzedawca daje Ci możliwość jego zwrotu w danym terminie i na określonych warunkach.

Prawa konsumenta – zwrot w sklepach online

Sprawa wygląda jednak inaczej gdy zakupy były realizowane poza lokalem sprzedawcy (czyli na przykład z katalogu wysyłkowego, czy też w internecie). W takim przypadku zawsze masz prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni i zwrotu zakupionego produktu w przeciągu kolejnych 14 dni.

Sprzedawca nie musi jednak przyjmować na siebie kosztów zwrotu zakupionego towaru (tzn. wtórnych kosztów przesyłki). O opcję taką można wnioskować, często jest jednak zależna od wewnętrznych praktyk oraz regulaminów danego producenta lub sklepu.


Zapraszamy Cię do naszej grupy na Facebooku: Promocje finansowe, na których zarobisz.

Publikujemy w niej informacje na temat najbardziej opłacalnych promocji finansowych na rynku. Dokładnie analizujemy oferty i tłumaczymy co zrobić, aby na każdej promocji tylko i wyłącznie skorzystać.

Dołącz do grupy, a wszystkie oferty znajdziesz w jednym miejscu i zawsze będziesz na bieżąco z najkorzystniejszymi promocjami!


Zapisz się do naszego newslettera!
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!

POWIEDZ NAM, CZEGO SZUKASZ A ZNAJDZIEMY DLA CIEBIE NAJLEPSZĄ OFERTĘ

WYPEŁNIJ FORMULARZ ODDZWONIMY DO CIEBIE!

W CONFRONTERZE MASZ WIELE SPOSOBÓW NA ZARABIANIE

PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
10671 zadowolonych Klientów
NA KONCIE BANKOWYM
ZACZNIJ ZARABIAĆ
NA KONCIE BANKOWYM
24899 zadowolonych Klientów
NAJTAŃSZY KREDYT
WYBIERZ
NAJTAŃSZY KREDYT
14228 zadowolonych Klientów