KONTA

SKRADZIONO CI KARTĘ PŁATNICZĄ? CO ROBIĆ?

3 MAJA 2017

Zgubiłeś kartę do bankomatu? A może ktoś Ci ją ukradł? Spokojnie! Poniżej tłumaczymy co robić, w takiej sytuacji, gdzie się zgłosić i jak zastrzec kartę.

Skradziono Ci kartę płatniczą? Co robić?

Zbliża się sezon wakacyjny, jesteśmy w trakcie wyjazdów na długie weekendy. Takie okoliczności sprzyjają pewnemu rozkojarzeniu. Co więc robić, jeśli w pewnym momencie zauważymy, że w naszym portfelu brakuje karty płatniczej? Przede wszystkim należy działać jak najszybciej i nie wpadać w panikę.

Zastrzeżenie karty

Gdy tylko zauważymy, że ktoś ukradł nam kartę do bankomatu, natychmiast skontaktujmy się z bankiem, aby ją zastrzec. Kartę można zastrzec na trzy sposoby: poprzez infolinię, przez internet lub składając wizytę w oddziale banku. Warto poza tym udać się na policję w celu zgłoszenia kradzieży.

Telefon na infolinię

W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się jednak kontakt osobisty z pracownikiem banku, który krok po kroku przeprowadzi nas przez procedury. Jeśli, przykładowo, zadzwonimy na infolinię banku, będziemy mogli natychmiast zablokować kartę oraz uzyskać wszelkie informacje. Aby to zrobić, potrzebne będą tylko nasze dane osobowe. Bank może nas poprosić o podanie numeru klienta lub kilku ostatnich cyfr numeru straconej karty, dlatego w takiej chwili warto mieć przy sobie dokumenty z banku lub wgląd do bankowości internetowej. Na niektórych infoliniach zostaniemy spytani przykładowo o nazwisko panieńskie matki.

Po wykonaniu takiej czynności dostęp do naszego konta zostanie zablokowany, co oznacza, że nikt nie będzie mógł skorzystać ze zgromadzonych tam pieniędzy.

Numer na infolinię znajduje się na odwrocie karty, warto więc zawczasu zapisać go sobie w telefonie.

Co robić, jeśli nie znamy numeru na infolinię? Warto zapisać sobie (lub zapamiętać, co będzie pomocne jeśli oprócz karty stracimy również komórkę) numer alarmowy służący do zastrzegania kart większości banków: 828 828 828. Numer ten jest dostępny 24h na dobę z dowolnego miejsca na świecie.

Wizyta w placówce banku

Wizyta w placówce banku będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, które oprócz karty straciły również telefon i nie mają możliwości szybkiego skorzystania z innego.

Jeśli wybieramy się do placówki banku, a utraciliśmy również dowód tożsamości, wcześniej warto wybrać się na policję, gdzie zostanie nam wydany dokument tymczasowy. Najczęściej bowiem bank będzie wymagał od nas okazania dokumentu tożsamości.

Zablokowanie karty przez internet

Obecnie, w dobie rozpowszechnionej bankowości internetowej, zastrzeżenie karty jest ułatwione, możemy to bowiem zrobić przez internet. Wystarczy zalogować się do bankowości internetowej, a najczęściej w zakładce „Karty płatnicze” po kliknięciu odpowiednich poleceń system przeprowadzi nas przez blokowanie karty.

Związek Banków Polskich uruchomił również stronę internetową zastrzegam.pl, za pośrednictwem której możemy wygodnie zastrzec kartę.

Jak jednak wcześniej zaznaczyliśmy, w tej sytuacji kontakt, choćby telefoniczny, z pracownikiem infolinii może okazać się pomocny.

Warto również pamiętać, że za zastrzeżenie karty będziemy musieli bankowi zapłacić. Opłatę możemy wcześnie sprawdzić w Taryfie opłat i prowizji. Biorąc jednak po uwagę ryzyko, jakie niesie ze sobą utrata karty, warto tę opłatę uiścić.

Bank przejmuje odpowiedzialność za transakcje

Od momentu zgłoszenia kradzieży odpowiedzialność za wszelkie nieuprawnione transakcje przejmuje bank. Mowa tu jednak o nieuprawnionych transakcjach od kwoty 150 EUR.

Warto również pamiętać, że bank nie bierze na siebie odpowiedzialności za transakcje potwierdzone numerem PIN. Dlaczego? Obowiązkiem posiadacza karty jest bowiem utrzymanie numeru PIN w tajemnicy. Jeżeli więc w portfelu oprócz karty mieliśmy karteczkę z zapisanym numerem PIN, ułatwiamy zadanie złodziejowi, przy okazji przejmując odpowiedzialność za wykonane przez niego transakcje.

Zablokowanie karty ofiary wypadku

Jeśli ktoś z Twoich bliskich uległ wypadkowi i zginęły jego dokumenty bądź portfel, możemy interweniować. W tej sytuacji postępowanie wygląda tak samo, jak w przypadku blokowania swojej własnej karty. Najlepiej więc zadzwonić na infolinię lub zgłosić się do banku w celu zastrzeżenia karty danej osoby.

Środki bezpieczeństwa

Przestrzegając kilku prostych środków bezpieczeństwa możemy uchronić się przed przykrymi skutkami zaginięcia karty.

Nie zapisuj nigdzie swojego PIN-u

Nigdy nie noś w portfelu karteczki z zapisanym numerem PIN – jeśli złodziej ukradnie Ci portfel, będzie miał ułatwiony dostęp do Twoich pieniędzy. Warto również wyznaczyć niezbyt wysoki limit dzienny dla wypłaty z bankomatu, dzięki czemu w razie czego nie stracimy wszystkich pieniędzy.

Uważaj na płatności zbliżeniowe – ustaw limit dzienny

Równie niebezpieczne są płatności zbliżeniowe, bowiem w przypadku płatności do 50 zł nie musimy podawać numeru PIN. W tym przypadku również warto ustawić sobie rozsądny limit dzienny dla płatności kartą, np. 200 zł. Jeśli któregoś dnia będzie nam potrzebna możliwość zapłacenia większej kwoty lub wypłacenia sporej sumy z bankomatu – specjalnie na ten dzień zmieńmy limit korzystając z bankowości internetowej. Pamiętajmy jednak, aby po wykonaniu operacji przywrócić poprzedni limit dzienny.

Nie noś wszystkich dokumentów w jednym miejscu

Ta porada może być trudna do wykonania, badania jednak wskazują, że większość z nas nosi wszystkie dokumenty oraz karty płatnicze w portfelu. Jeśli więc zgubimy portfel lub ktoś nam go ukradnie, tracimy wszystko. Warto więc trzymać część dokumentów w innych miejscach. Jeśli posiadasz kartę kredytową i kartę płatniczą, nie noś zawsze ze sobą obu – bierz z domu tą, której będziesz potrzebować. Dzięki temu nie stracisz dostępu do wszystkich pieniędzy.

Warto przestrzegać zasad, które pomogą nam uniknąć najgorszych konsekwencji związanych z utratą karty płatniczej. Jeśli jednak stracimy kartę, nie warto wpadać w panikę. Istnieje mnóstwo wygodnych sposobów umożliwiających nam zastrzeżenie karty i uniknięcie konsekwencji finansowych.

Tekst: Olga Gierszal



Koniecznie zapisz się do naszego newslettera.
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!

POWIEDZ NAM, CZEGO SZUKASZ A ZNAJDZIEMY DLA CIEBIE NAJLEPSZĄ OFERTĘ

WYPEŁNIJ FORMULARZ ODDZWONIMY DO CIEBIE!

W CONFRONTERZE MASZ WIELE SPOSOBÓW NA ZARABIANIE

PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
3627 zadowolonych Klientów
NA KONCIE BANKOWYM
ZACZNIJ ZARABIAĆ
NA KONCIE BANKOWYM
8463 zadowolonych Klientów
NAJTAŃSZY KREDYT
WYBIERZ
NAJTAŃSZY KREDYT
4836 zadowolonych Klientów
Ta strona używa plików cookies. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej. Korzystanie z niniejszej witryny internetowej jest równoznaczne ze zgodą Czytaj więcej.