DORADCA KLIENTA

JAK ZWRÓCIĆ TOWAR KUPIONY PRZEZ INTERNET?

4 STYCZNIA 2018

Chcąc oszczędzić czas coraz częściej robimy zakupy przez internet – często jednak wiążą się one z ryzykiem kupna czegoś, co nie spełni naszych oczekiwań. Na szczęście prawo stoi po stronie konsumenta, mamy bowiem aż 14 dni na zwrot towaru zakupionego przez internet. Jak to zrobić? Wyjaśniamy jak krok po kroku zwrócić towar przez internet.

Budżet domowy na jesienne wydatki - jak go zaplanować?

Kiedy mamy prawo do zwrotu towaru kupionego przez internet?

Większość towarów możemy zwrócić do sklepu w ciągu 14 dni. Co więcej, w ciągu 14 dni od zakupu mamy prawo zwrócić towar bez podania przyczyny. Niektóre sklepy wydłużają czas na zwrot towaru nawet do 30 dni.

Prawo do zwrotu towaru obowiązuje w przypadku większości towarów. Zwracany produkt powinien być oczywiście nienaruszony. Jeśli w jakiś sposób go uszkodzimy, sprzedawca ma prawo oddać nam mniej pieniędzy – nie pozbawia nas to jednak prawa zwrotu.

Kiedy nie możemy zwrócić towaru?

Istnieje kilka sytuacji, w których sklep nie przyjmie naszego zwrotu.

Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi w następujących przypadkach:

  • gdy zakupiona rzecz została wyprodukowana na specjalne zamówienie konsumenta, według jego potrzeb (np. okulary korekcyjne)

  • gdy zakupiony towar ulega szybkiemu przeterminowaniu lub zepsuciu (np. owoce)

  • gdy przedmiot został dostarczony w zapieczętowanym opakowaniu, po otwarciu którego traci wartość ze względów higienicznych (np. soczewki kontaktowe)

  • gdy po kupnie płytę CD, DVD czy BluRay otworzymy opakowanie (płyty nie można zwrócić po rozfoliowaniu).

Czas na odstąpienie od umowy

Ustawa o prawach konsumenta, która obowiązuje od grudnia 2014 roku, zapewniła nam prawo do zwrotu towaru. Konsument, który zawarł umowę na odległość (czyli dokonał zakupu przez internet), może w ciągu 14 dni kalendarzowych odstąpić od niej bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Jest to okres gwarantowany ustawowo.

14 dni kalendarzowych naliczane jest od dnia, kiedy został nam dostarczony towar. W ciągu tych dni należy złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy – najczęściej wystarczy wypełnić odpowiedni formularz na stronie sklepu.

Czas na zwrot towaru

Pamiętajmy, że złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie różne czynności. W ciągu 14 dni od otrzymania towaru musimy poinformować sklep o odstąpieniu od umowy. Po złożeniu takiego oświadczenia mamy kolejne 14 dni na odesłanie produktu do sprzedawcy. Termin ten naliczany jest od dnia złożenia oświadczenia.

Przygotowując paczkę zapoznajmy się z regulaminem sklepu – być może ma w tej kwestii specjalne wymagania. Koszt wysyłki najczęściej musimy pokryć z własnej kieszeni.

Zwrot towaru krok po kroku

Kiedy już znamy swoje prawa i obowiązki, sprawdźmy jeszcze, jak krok po kroku zwrócić towar do sklepu internetowego. Cały proces jest łatwy i obejmuje tylko dwa podstawowe kroki.

Krok 1: złożenie oświadczenia. Nie musimy spisywać go samodzielnie. Najczęściej wystarczy wejść na stronę sklepu i poszukać odpowiedniego formularza: znajdziemy go w regulaminie zwrotów lub w historii zamówień. Pamiętajmy, by formularz wysłać do sklepu drogą elektroniczną. Jeśli system w sklepie tego nie gwarantuje, zróbmy skan lub zdjęcie dokumentu i wyślijmy je mailowo. Nie wysyłajmy dokumentu w paczce – jeśli dotrze on do sprzedawcy za późno, sklep ma prawo odesłać przesyłkę na nasz koszt.

Krok 2: wysyłka towaru. Niestety w większości przypadków za wysyłkę towaru do sklepu musimy zapłacić samodzielnie. Zanim przygotujemy paczkę, sprawdźmy regulamin zwrotów. Sklepy najczęściej nie akceptują wysyłki z koniecznością odbioru, postawmy więc na kuriera lub pocztę. Pamiętajmy, by odpowiednio zabezpieczyć towar, aby nie uległ uszkodzeniu w transporcie. Nie zapomnijmy również o zachowaniu pokwitowania nadania.

Po wykonaniu tych czynności pozostaje już tylko czekać na zwrot pieniędzy ze sklepu.

Kiedy sklep zwróci nam pieniądze?

Sklep ma obowiązek zwrócić klientowi pieniądze w ciągu 14 dni od odstąpienia od umowy. Zwrot pieniędzy obejmuje nie tylko koszt towaru, ale również koszt jego wysyłki do klienta, pod warunkiem, że wybrał on najtańszą opcję dostawy (w przeciwnym razie otrzyma zwrot tylko części kosztów wysyłki).

Jeśli nie otrzymamy w tym czasie pieniędzy, skontaktujmy się ze sprzedawcą. Za okres opóźnienia możemy zażądać od sklepu odsetek.


Zakupy przez internet są nie tylko wygodne, ale, jak widać, również bezpieczne. Warto być świadomym prawa do zwrotu towaru zakupionego przez internet, które przysługuje wszystkim konsumentom.


Tekst: Olga Gierszal


Zapisz się do naszego newslettera!
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!

POWIEDZ NAM, CZEGO SZUKASZ A ZNAJDZIEMY DLA CIEBIE NAJLEPSZĄ OFERTĘ

WYPEŁNIJ FORMULARZ ODDZWONIMY DO CIEBIE!

W CONFRONTERZE MASZ WIELE SPOSOBÓW NA ZARABIANIE

PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
11307 zadowolonych Klientów
NA KONCIE BANKOWYM
ZACZNIJ ZARABIAĆ
NA KONCIE BANKOWYM
26383 zadowolonych Klientów
NAJTAŃSZY KREDYT
WYBIERZ
NAJTAŃSZY KREDYT
15076 zadowolonych Klientów