AKTUALIZACJA: SIERPIEŃ 2019
Zakupy przez internet bywają ryzykowne – nie możemy dokładnie obejrzeć ani przymierzyć kupowanej rzeczy. Jako konsumenci mamy jednak prawo do zwrotu towaru kupionego online. Sprawdzamy, jakie zasady i terminy obowiązują konsumentów i jakie mają oni przywileje.
Prawo do zwrotu towaru zakupionego w internecie bez podania przyczyny
Wielu z nas, chcąc oszczędzić czas, robi zakupy przez internet. Rzadko możemy sobie pozwolić na kilkugodzinne wizyty w centrach handlowych i wycieczki po sklepach w poszukiwaniu ubrania w odpowiednim fasonie czy książki w wymarzonej cenie. W sieci zakupy robi się dużo szybciej i można usiąść do nich w dowolnej chwili. Znaczącym minusem zakupów online, szczególnie jeśli chodzi o ubrania, jest fakt, że nie możemy dokładnie obejrzeć zamawianego towaru, ani, co gorsza, go przymierzyć.
Na szczęście jako konsumenci mamy prawo do zwrotu towaru. Co ważne, jeśli będziemy przestrzegać ustanowionych prawnie zasad, zakupiony towar możemy zwrócić bez podania przyczyny. Sprawdźmy, jakie terminy nas obowiązują.
Termin na odstąpienie od umowy
Już 30 maja 2014 roku w życie weszła ustawa o prawach konsumenta, która zagwarantowała kupującym pewne dodatkowe prawa. Obowiązuje ona nadal w każdym sklepiej internetowym oraz na serwisach aukcyjnych.
Konsument, który zawarł umowę na odległość (a więc np. zakupił towar przez internet), może w ciągu 14 dni kalendarzowych odstąpić od umowy bez podawania przyczyny.
Od kiedy liczone jest wspomniane 14 dni? W przypadku towarów zakupionych w internecie liczone jest od dnia, kiedy został nam dostarczony towar. Przykładowo, jeśli konsument 5 marca zamówił laptopa, który został mu dostarczony 8 marca, termin na odstąpienie od umowy mija 22 marca.
Ponadto, jeśli ostatni dzień na odstąpienie od umowy wypada w dzień ustawowo wolny od pracy (soboty, niedziele i święta), czternasty dzień terminu na odstąpienie od umowy przypada na następny dzień roboczy. Termin wygasa wraz z upływem ostatniej godziny tego dnia.
Jeśli konsument nie został poinformowany przez sprzedawcę o prawie odstąpienia od umowy, termin na odstąpienie wydłuża się o 12 miesięcy od dnia upływu 14-dniowego terminu. Jeśli jednak w tym czasie sklep poinformuje klienta o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy – znów zaczyna obowiązywać termin 14-dniowy.
Po odstąpieniu od umowy umowa zostaje uznana za nieważną, a obie strony mają obowiązek zwrotu wzajemnych świadczeń.
Odstąpienie od umowy a zwrot towaru zakupionego przez internet
Pamiętajmy również o różnicy pomiędzy odstąpieniem od umowy, a zwrotem towaru zakupionego przez internet.
14 dni, w ciągu których mamy prawo do odstąpienia od umowy, dotyczy złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Złożenie takiego oświadczenia i bezpośredni zwrot towaru to dwie różne czynności! Konsument nie musi dokonywać ich jednocześnie.
Sklepy oferują różne możliwości złożenia oświadczenia. Najczęściej ze strony internetowej można pobrać formularz odstąpienia od umowy, który należy wypełnić i dołączyć do odsyłanego zamówienia. Pamiętajmy jednak, aby wcześniej skontaktować się ze sklepem. Jeśli wyślemy swoje oświadczenie w przesyłce, która dotrze do sklepu po upływie 14 dni od dnia, w którym otrzymaliśmy towar, sklep nie będzie miał obowiązku przyjęcia zwrotu. Bezpieczniej będzie wcześniej skontaktować się ze sprzedawcą, który przyjmie nasze oświadczenie, pokieruje przez proces zwrotu towaru i udzieli niezbędnych wskazówek. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że będzie on oczekiwał przesyłki, która w innym wypadku mogłaby z różnych powodów nie zostać odebrana na czas.
Termin na zwrot towaru
Po złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy konsument ma obowiązek w terminie 14 dni kalendarzowych zwrócić produkt sprzedawcy. Termin 14 dni liczony jest od dnia, w którym konsument odstąpił od umowy.
Sprzedawca z kolei ma obowiązek nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy zwrócić klientowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszt dostawy produktu do klienta. Zwrot kosztów dostawy nie obejmuje jednak sytuacji, gdy klient zdecydował się na sposób dostawy inny niż najtańszy sposób dostępny w sklepie.
Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył konsument, chyba że zgodził się on na inny sposób zwrotu.
Z kolei to konsument ponosi bezpośrednie koszty odesłania produktu do sprzedającego, chyba że sprzedawca zgodził się je ponieść.
Kiedy nie można odstąpić od umowy?
Pamiętajmy o tym, że towar, który chcemy zwrócić, powinien być nienaruszony. Jeśli w jakiś sposób go uszkodzimy, sprzedawca ma prawo zwrócić nam odpowiednio mniej pieniędzy. Naruszenie towaru nie przekreśla jednak możliwości jego zwrócenia - sprawia jedynie, że otrzymamy od sprzedawcy odpowiednio pomniejszoną kwotę zwrotu.
Są jednak sytuacje, gdy nie przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy. Najczęściej dotyczy to produktów, które nie będą mogły zostać ponownie wystawione na sprzedaż.
Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi, gdy:
- zakupiona rzecz została wyprodukowana na specjalne zamówienie konsumenta, według jego indywidualnych potrzeb
- zakupiony przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu lub przeterminowaniu (np. zakup jogurtu w sklepie internetowym)
- zakupiony przedmiot został dostarczony w zapieczętowanych opakowaniu i ze względów higienicznych traci wartość po otwarciu (np. soczewki kontaktowe)
- zakupiony przedmiot to płyta CD, DVD, Blue Ray lub oprogramowanie komputerowe, które zostało otwarte po dostarczeniu (nie możemy zwrócić pływy DVD po rozfoliowaniu)
Na stronie internetowej Sejmu znajdziesz pełną listę sytuacji, w których nie można odstąpić od umowy. Sprawdź artykuł 38 Ustawy o prawach konsumenta.
Co zrobić, gdy sklep nie zwraca pieniędzy?
Jeśli odesłaliśmy towar w wyznaczonym terminie, a mimo to sprzedawca nie zwrócił nam pieniędzy, możemy po upływie wspomnianego wcześniej terminu wystąpić na drogę sądową.
Warto jednak przed złożeniem sprawy do sądu skontaktować się ze sprzedawcą i spróbować wyjaśnić sprawę – być może nastąpiła pomyłka lub wypadek losowy.
W takiej sytuacji, niezależnie od tego, czy opóźnienie w zwrocie należności nastąpiło z winy, czy bez winy sprzedającego, za okres opóźnienia konsument może zażądać odsetek w wysokości ustawowej.
----------------------------------------
Zakupy przez internet są bardzo wygodne, często również pozwalają nieco zaoszczędzić. Jak widać, są również bezpieczne, ponieważ w zdecydowanej większości przypadków możemy zwrócić zamówiony towar. Należy tylko trzymać się obowiązujących terminów. Warto znać swoje prawa! Pamiętaj, że masz prawo do wymiany towaru zakupionego przez internet, jeśli np. nie trafiłeś z rozmiarem.
Tekst: Olga Gierszal
Zapraszamy Cię do naszej strony na Facebooku: Confronter - porównywarka finansowa.
Codziennie publikujemy treści na temat wsparcia finansowego i nie tylko. Analizujemy oferty, przedstawiamy wiadomości finansowe, a także porady o oszczędzaniu.
Dołącz do naszych obserwatorów, aby być na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera!
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!