AKTUALNOŚCI

BANKOWOŚĆ MOBILNA W POLSCE

30 CZERWCA 2016

O bankowości mobilnej mówi się coraz częściej, ponieważ w szybkim czasie zyskała zaufanie i przychylność klientów oraz codziennie ułatwia zawieranie wielu transakcji na odległość. Dzięki wynikom badań zgromadzonych w raporcie "Polska jest Mobi", możemy prześwietlić sytuację systemu BLIK na rynku.

bankowość mobilna

BLIK w Polsce

Bankowość mobilna w Polsce umożliwia swoim użytkownikom realizowanie transakcji za pomocą BLIK (polski system płatności mobilnych). Klienci, którzy dysponują telefonem komórkowym typu smartfon, mogą za jego pośrednictwem dokonywać płatności w sklepach podlegających takiemu rozliczeniu. Wszystko odbywa się szybko i zgodnie z  Polskim Standardem Płatności Sp. z o.o. oraz Krajową Izbą Rozliczeniową S.A. Mechanizm działania usługi BLIK wygląda następująco:

  1. generowany jest jednorazowy kod transakcji
  2. kod ten należy wprowadzić do terminala w sklepie
  3. autoryzacja trafia do Polskiego Standardu Płatności, tam jest weryfikowana i przesyłana do banku klienta
  4. bank dokonuje autoryzacji i przesyła ponownie do Polskiego Standardu Płatności, który z kolei odsyła z powrotem do terminala w sklepie
  5. transakcja zostaje zaakceptowana


Pomimo, że może się to wydawać skomplikowane i czasochłonne, w rzeczywistości wcale takie nie jest. Wszystko dzieje się bardzo szybko, automatycznie więc klient może w jednej chwili dokonać zakupu i płatności właśnie za pomocą tej metody.

Już po 3 miesiącach od wprowadzenia systemu BLIK na rynek, skorzystało z niego aż 650 tyś użytkowników. Najczęściej dokonywali oni w ten sposób wypłat z bankomatów, płacili za e-zakupy oraz za zakupy w tradycyjnych sklepach. Ponadto klienci korzystają z usługi BLIK, aby szybko sprawdzić stan swojego konta lub historię transakcji a wraz z rozwojem tego systemu, zaistniała również możliwość zakupienia w ten sposób biletu na komunikację miejską i miejsca parkingowe.

bankowość mobilna
źródło: raport "Polska jest Mobi"

Banki i sieci telefoniczne - wspólnie dla klientów

W ostatnim czasie banki bardzo chętnie podejmowały współpracę z operatorami telefonii komórkowych, przez co powstało wiele ciekawych rozwiązań dla klientów, jak np. T-Mobile Usługi Bankowe czy Orange Finanse. Są to banki mobilne, których ogromną zaletą jest połączenie karty płatniczej z aplikacją w smartfonie. Wybierając się na zakupy wystarczy więc zabrać ze sobą swój telefon a płatności wykonywać zbliżeniowo. To rozwiązanie spotkało się z żywym zainteresowaniem klientów. W ciągu roku, w T-Mobile Usługi Bankowe swoje konto założyło 500 000 osób, w tym połowa nowych klientów a w Orange Finanse 90 000 klientów. Tak wysokie liczby wskazują na zaufanie klientów do marki i odzwierciedlają zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania.

Sieć Plus poszła o krok dalej tworząc specjalną ofertę smartDom, która doskonale optymalizuje wszystkie domowe opłaty klienta indywidualnego. W “pakiecie” znajdują się bowiem usługi telefonii komórkowej Plusa, telewizji satelitarnej Cyfrowego Polsatu, mobilnego internetu obydwu firm, energii oferowanej przez Plusa oraz usług bankowych PlusBanku. Po przeliczeniu okazuje się, że łączenie usług wpływa na obniżenie comiesięcznych rachunków. Klienci już zaufali temu rozwiązaniu - od wprowadzenia na rynek oferty w lutym 2014 roku, skorzystało z niej aż 600 000 klientów!

telekom

Co mówią banki na ten temat bankowości mobilnej?

Marcin Morawski - Z-CA DYR. DEP. ROZWOJU I UTRZYMANIA APLIKACJI GETIN NOBLE BANK
“Migrujemy w kierunku mobilności.”

Robert Piotr Hibner - WICEDYREKTOR, ROZWÓJ KANAŁÓW ELEKTRONICZNYCH MBANK
“Dla mBanku priorytetem są w tym roku scenariusze związane z płatnościami mobilnymi. Naszą ambicją jest wzrost w obszarze płatności NFC, BLIK, ale także w mCommerce (...)”

Michał Macierzyński ZASTĘPCA DYREKTORA CENTRUM BANKOWOŚCI MOBILNEJ I INTERNETOWEJ, PKO BANK POLSKI
“Mamy najbardziej rozwinięte usługi płatności mobilnych na rynku,dlatego cały czas staramy się o utrzymanie tej przewagi. “

Katarzyna Prus-Malinowska - DYREKTOR BANKOWOŚCI ELEKTRONICZNEJ, OBSZAR BANKOWOŚCI MOBILNEJ I INTERNETOWEJ, BANK BZ WBK
‘“Zachwycony użytkownik bankowości mobilnej. To nasz największy priorytet!“


Przedstawiciele różnych banków stwierdzają niemalże jednogłośnie, że bankowość mobilna i płatności mobilne znajdują się w fazie dynamicznego rozwoju i ze względu na żywe zainteresowanie klientów taką formą płatności, należy również w tym kierunku planować swoje oferty.

Innego zdania jest jednak operator sieci Play, który zwraca uwagę na ważny aspekt płatności mobilnych. Marcin Gruszka - RZECZNIK PRASOWY PLAY “Widziałem kiedyś Pana, który próbował zapłacić smartfonem w supermarkecie. Trwało to kilkanaście minut, transakcja nie doszła do skutku i ostatecznie Pan zapłacił kartą. Jego stres + stres sprzedawcy + stres kolejkowiczów = to jeszcze nie działa.” Sieć Play nie zdecydowała się jeszcze na połączenie z bankami w celu stworzenia bankowości mobilnej.

Wciąż rosnąca liczba użytkowników usługi BLIK wskazuje na powodzenie tego systemu. Dla tych, którzy jeszcze go nie znają, polecamy zajrzeć na stronę blikmobile.pl. Znajdziecie tam wszystkie ważne informacje i możecie pobrać aplikacje mobilne. Zapraszamy również do przeczytania naszego artykułu "Co to jest czek BLIK"?

Koniecznie zapisz się do naszego newslettera
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz, bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!

POWIEDZ NAM, CZEGO SZUKASZ A ZNAJDZIEMY DLA CIEBIE NAJLEPSZĄ OFERTĘ

WYPEŁNIJ FORMULARZ ODDZWONIMY DO CIEBIE!

W CONFRONTERZE MASZ WIELE SPOSOBÓW NA ZARABIANIE

PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
11301 zadowolonych Klientów
NA KONCIE BANKOWYM
ZACZNIJ ZARABIAĆ
NA KONCIE BANKOWYM
26369 zadowolonych Klientów
NAJTAŃSZY KREDYT
WYBIERZ
NAJTAŃSZY KREDYT
15068 zadowolonych Klientów