Otrzymałeś nieudany prezent i zastanawiasz się, co z nim zrobić? A co, gdyby tak, po prostu... go zwrócić? Jako konsumenci mamy przecież prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny. Oczywiście, pod warunkiem spełnienia określonych wymagań. Dowiedz się, kiedy możesz zwrócić towar do sklepu bez podania przyczyny!
Czy można zwrócić nieudany prezent?
Otrzymywanie prezentów nie zawsze jest tak przyjemne, jak mogłoby się wydawać. Niestety często zdarza się, że nasi najbliżsi robią zakupy świąteczne masowo, hurtem dla wszystkich, a do tego na ostatnią chwilę. Skutkuje to losowym podarunkiem w postaci skarpet w mikołaje lub kubkiem z napisem. Nie zawsze są to prezenty, których byśmy się spodziewali.
Świetnym przykładem w tym miejscu jest moja znajoma, która była święcie przekonana, że pod choinką znajdzie wymarzony zegarek. Otrzymywała zdjęcia z zapytaniami, który ładniejszy i z czasem zaczęła żyć nadzieją, że taki właśnie otrzyma… Ku jej zdziwieniu zamiast zegarka dostała biżuterię. Też fajnie – dobrze, że nie skarpety. Sądzę, że zawód byłby wtedy znacznie większy. W jej przypadku prezent nieoczekiwany, niespodziewany, ale trafiony.
Co jednak mogą zrobić ci, którzy nie są zadowoleni ze swoich upominków? A co, gdyby tak skorzystać z konsumenckiego prawa do zwrotu towaru?
Zwrot towaru do 14 dni od zakupu
Ten przepis zna prawie każdy konsument. Często słyszę w sklepach stacjonarnych, jak niektórzy klienci sprzeczają się ze sprzedawcą, że mieli termin 14 dni na oddanie zakupionego towaru. Oczywiście mają tutaj rację, ale przepis ten dotyczy jedynie zakupów zrealizowanych przez internet.
Na zwrot towaru zakupionego przez internet masz 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. Jest to tzw. prawo do namysłu, które umożliwia kupującemu zapoznanie się z towarem i rozważenie racjonalności zakupu. Co więcej, w tym przypadku możesz zwrócić towar bez podania przyczyny. Gwarantuje nam to prawo konsumenta do zwrotu towaru, oparte na ustawie o prawach konsumenta z 2014 r., która nieco ułatwiła życie kupującym.
Źródło: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawo-odstapienia-od-umowy/terminy-odstapienie/
W sklepie internetowym zwrot towaru bez podania przyczyny to w takim razie coś normalnego. Jak wygląda to w przypadku sklepów stacjonarnych? |
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym
Zwrot rzeczy zakupionych w sklepie stacjonarnym zależy od dobrej woli sprzedawcy. Tutaj panują zasady i regulaminy wdrożone przez sklep. Niektóre oferują wymianę niechcianego produktu na kartę podarunkową lub inny produkt w tej samej bądź wyższej cenie (z dopłatą różnicy).
Osobiście wiele razy przy zakupie butów bądź kosmetyków usłyszałem, że sklep po odejściu od kasy nie przyjmuje zwrotów.
Źródło: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawo-odstapienia-od-umowy/
Otrzymałeś wadliwy prezent?
Takie produkty podlegają reklamacji. Jak tłumaczy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – wystarczy posiadać paragon lub inny dowód zakupu. Dzięki temu można zażądać od sprzedawcy naprawy wadliwej rzeczy, obniżenia jej ceny bądź zwrotu pieniędzy – w przypadku, gdy wada jest istotna lub na tyle duża, że uniemożliwia komfortowe używanie produktu.
„W tym ostatnim przypadku powinieneś dostać gotówkę, przy reklamacji towaru zwrot pieniędzy na kartę podarunkową jest niedopuszczalny. Na reklamację masz 2 lata od daty zakupu.” - zdaniem UOKiK.
Ja w te święta skarpet nie dostałem, a ucieszyłbym się. Należę do tych osób, które lubią prezenty dziwne i praktyczne (ale ładne też!). Tak więc byłem zmuszony zakupić je we własnym zakresie.
Rada na przyszłe święta? Jeśli oczekujecie wymarzonej rzeczy, a prawdopodobnie jest zbyt droga lub krępujecie się zasugerować co to mogłoby być – przejdźcie się na zakupy. Puśćcie wodze fantazji – w granicach budżetu – i kupcie to, o czym marzycie. Nie zapomnijcie udawać zaskoczonych przy odpakowywaniu! Zadowolenie gwarantowane w 100%! ;)
Tekst: Krzysztof Pluta
Zapisz się do naszego newslettera!
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!