W związku z Dyrektywą Omnibus konsumenci zyskają większą ochronę podczas zakupów w Internecie. Zmieni się przede wszystkim informowanie o okazyjnych cenach. Co jeszcze się zmieni?
- Dyrektywa Omnibus – co to takiego i dlaczego została wprowadzona?
- Najważniejsze zmiany, które wprowadza Dyrektywa Omnibus
- Podsumowanie
Dyrektywa Omnibus – co to takiego i dlaczego została wprowadzona?
Dyrektywa Omnibus to jedna z unijnych inicjatyw, która ma za zadanie chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Chodzi przede wszystkim o informowanie o obowiązek rzetelnego informowania kupujących o cenie, która obowiązywała jeszcze przed promocją. Jednak to nie wszystko. Poza rzetelnym informowaniem o cenach sprzed obniżki, do pozytywnych zmian należy zaliczyć także zmiany w recenzjach i opiniach, które będą musiały być zweryfikowane. Do tego dochodzi także sprawa z ofertami sponsorowanymi, które będą musiały być odpowiednio oznaczone.
Po co to wszystko? Dyrektywa ta ma przede wszystkim ukrócić nieuczciwe praktyki sprzedawców i sprawić, że zakupy będą bardziej transparentne dla konsumentów. Kiedy nowe prawo zacznie nas chronić? Wprawdzie termin wprowadzenia dyrektywy już minął, a konkretnie było to 28 maja bieżącego roku, polski parlament nie zdążył stworzyć odpowiedniej ustawy. Szacuje się, że nowe prawo zacznie obowiązywać na jesień, a więc być może niebawem.
Najważniejsze zmiany, które wprowadza Dyrektywa Omnibus?
Dyrektywa Omnibus wprowadza zmiany w kilku aspektach. Najważniejsze z nich to:
- Rzetelne informowanie o cenie sprzed obniżki – wielokrotnie przed specjalnymi akcjami promocyjnymi takimi jak Black Friday, czy święta sklepy podnosiły ceny produktów, by sztucznie je obniżyć. Dzięki Dyrektywie Omnibus takie praktyki nie będą już miały miejsca. Sprzedawcy będą musieli poinformować klientów o najniższej cenie produktu lub usługi w czasie 30 dni przed rozpoczęciem promocji. Dodatkowo taka informacja znajdzie się w reklamie produktu!
Jeśli produkt lub usługa jest nowy i od rozpoczęcia sprzedaży nie minęło jeszcze 30 dni – obok informacji o promocyjnej cenie sprzedawca będzie musiał umieścić także informację o najniższej cenie od początku sprzedaży do wprowadzenia promocji. W przypadku produktów, o krótkim terminie przydatności – obok informacji o promocyjnej cenie powinno się także znaleźć info o cenie sprzed pierwszej promocji, a do tego zastrzeżeniem, że 30-dniowy termin w takim przypadku nie znajduje zastosowania. - Weryfikacja recenzji i opinii - rekomendacje są jednym z istotnych czynników zakupowych. Niestety często zdarza się, że nie pokrywają się z prawdą, po prostu są kupione. Dzięki Dyrektywie Omnibus sprzedający będą mieli obowiązek podać, w jaki sposób zapewnia, że opinie klientów faktycznie pochodzą od osób, które korzystały z produktu (lub usługi) lub czy go zakupiły.
- Informowanie o ofertach sponsorowanych – przedsiębiorcy będą musieli poinformować klientów o zasadach pozycjonowania ofert. W tym wypadku chodzi głównie o oferty sponsorowane, które zwykle wyświetlają się nad innymi, organicznymi.
Podsumowanie
Dyrektywa Omnibus nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki. Przede wszystkim odnośnie do informowania konsumentów o cenach sprzed promocji, o ofertach sponsorowanych czy weryfikacji recenzji. Takie zmiany są z pewnością pozytywne dla konsumentów, którzy zyskają dodatkową ochronę. Czy przedsiębiorcy będą się stosować do nowych obowiązków? Jeśli tego nie zrobią, konsekwencje finansowe mogą być naprawdę bolesne. W przypadku braku rzetelnego informowania o cenie sprzed promocji – Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej może nałożyć karę w wysokości do 20 000 zł. Nie wyklucza to jednak kary z UOKiK.
Źródło: tpay.com, ey.com, legalniewsieci.pl, prawnyblog.pl, money.pl, opracowanie własne.
Zapraszamy Cię do naszej strony na Facebooku: Confronter - porównywarka finansowa.
Codziennie publikujemy treści na temat wsparcia finansowego i nie tylko. Analizujemy oferty, przedstawiamy wiadomości finansowe, a także porady o oszczędzaniu.
Dołącz do naszych obserwatorów, aby być na bieżąco!