AKTUALNOŚCI

POLACY NA ZAKUPACH ONLINE

24 LISTOPADA 2016

Robienie zakupów online staje się w Polsce coraz bardziej popularne. Jeszcze w 2014 roku Polacy deklarowali, że robią je kilka razy w roku, teraz – kilka razy w miesiącu. Jakie są nasze internetowe preferencje zakupowe?

zakupy online

W maju 2016 roku agencja Gemius zrealizowała na zlecenie e-Commerce Polska (Izby Gospodarki Elektronicznej) badanie „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, w którym przyjrzała się dokładniej polskim internautom i ich zachowaniom w e-sklepach.

Kim jest typowy polski internauta?

W Polsce mamy już 25,8 mln internautów. Stanowią 76,6% populacji naszego kraju. 47% z nich dokonuje zakupów w polskich e-sklepach, natomiast jedynie 10% w e-sklepach zagranicznych.

Wśród kupujących online największy odsetek stanowią konsumenci w wieku do 49 lat, z wykształceniem średnim (42%) lub wyższym (35%), mieszkający w ośrodkach miejskich, którzy swoją sytuacją materialną określają jako dobrą (46%) lub średnią (46%).

Jeśli chodzi o płeć, zakupów w sieci dokonuje nieco więcej kobiet (52%) niż mężczyzn (48%).

Kto kupuje w sklepach polskich, a kto w zagranicznych?

W sklepach polskich najczęściej kupują internauci w wieku 15-24 lat (53%) i 35-49 lat (49%). Najczęściej są to osoby z wyższym (65%) i średnim (45%) wykształceniem. Największą grupę stanowią mieszkańcy miast liczących więcej niż 200 tys. mieszkańców (56%) i 50-199 tys. mieszkańców (54%). Jeśli chodzi o mieszkańców wsi i małych miast, robią oni zakupy online zdecydowanie rzadziej (robi je tylko 40% z nich). Jak to się ma do dochodów? Nietrudno się domyślić, iż najaktywniejsi są najbogatsi, zarabiający więcej niż 5000 zł (58%), na kolejnych miejscach plasują się zarabiający 3001-5000 zł (49%) i 2001-3000 zł (48%).

W sklepach zagranicznych częściej kupują mężczyżni (12%, tylko 8% kobiet). Najczęściej są to osoby z grupy wiekowej 15-24 (14%) oraz 25-34 (12%). Jeśli chodzi o dochody, zdecydowaną przewagę mają osoby zarabiające ponad 5000 zł (20%, podczas gdy w innych grupach liczba kupujących nie przekracza 8%). Najczęściej zakupy za granicą robią osoby z wykształceniem wyższym (21%), mieszkający w miastach liczących więcej niż 200 tys. mieszkańców (16%).

Co najczęściej kupujemy przez internet?

Ankietowani, zapytani o to, co najczęściej kupują przez internet, wskazali następujące produkty:
  • odzież, dodatki, akcesoria (72%)
  • książki, płyty, filmy (68%)
  • telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM (56%)
  • sprzęt RTV/AGD (55%)
  • bilety do kina/teatru (54%)
  • kosmetyki/perfumy (51%)
  • obuwie (49%)
  • sprzęt komputerowy (48%)
  • odzież sportowa (45%)
  • podróże, rezerwacja (42%)
  • artykuły dziecięce, zabawki (41%)

Ankietowane kobiety najczęściej kupują:
  • odzież, akcesoria i dodatki (82%)
  • książki, płyty, filmy (69%)
  • kosmetyki, perfumy (63%)
  • obuwie (56%)

Ankietowani mężczyźni najczęściej kupują:
  • książki, płyty, filmy (66%)
  • telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM (64%)
  • sprzęt RTV/AGD (63%)
  • sprzęt komputerowy (63%)

Jak można się było spodziewać, wśród produktów najchętniej kupowanych przez płci przeciwne, możemy dostrzec zdecydowane różnice. Mimo to w obu przypadkach powtarzają się książki, płyty i filmy, czyli być może najbardziej uniwersalne pod tym względem produkty.

Co kupujemy najrzadziej?
  • artykuły dla kolekcjonerów (18%)
  • materiały budowlane i wykończeniowe (19%)
  • ubezpieczenia (20%)
  • produkty spożywcze (23%)
  • produkty farmaceutyczne (31%)

Kupujący wciąż nie przekonali się do nabywania artykułów spożywczych przez internet, pozostają one domeną sklepów stacjonarnych. Podobnie jest w przypadku produktów farmaceutycznych, mimo że ostatnimi czasy w sieci pojawia się coraz więcej aptek internetowych, które dostarczają zakupy do domu lub do apteki stacjonarnej i umożliwiają skorzystanie z niższych cen. Również materiały budowlane i wykończeniowe wciąż chętniej kupowane są w sklepach tradycyjnych, zapewne ze względu na to, iż klienci wolą najpierw dokładnie je obejrzeć.

W sklepach zagranicznych Polacy kupują najczęściej następujące produkty:
  • odzież, dodatki, akcesoria (30%)
  • książki, płyty, filmy (20%)
  • obuwie (19%)
  • podróże, rezerwacja (17%)
  • artykuły dla kolekcjonerów (16%)

Jak widać, zarówno w Polsce, jak i za granicą zdecydowanie królują ubrania i dodatki. Co ciekawe, internauci w sklepach zagranicznych kupują często artykuły dla kolekcjonerów, które w polskich sklepach cieszyły się najmniejszą popularnością.

Dlaczego wybieramy zakupy online?

W tym przypadku korzyści wynikające z internetowych zakupów wydają się dość oczywiste. Ankietowani postawili przede wszystkim na zalety e-sklepów, które sprawiają, że zakupy są w nich po prostu wygodniejsze.

Kupujący zwracają uwagę przede wszystkim na:

  • dostępność sklepu przez całą dobę (84%),
  • brak konieczności jechania do sklepu (79%),
  • atrakcyjniejsze ceny niż w sklepach stacjonarnych (75%),
  • łatwość porównywania ofert (68%),
  • łatwość znalezienia rzadkich/specjalistycznych produktów (67%),
  • większy asortyment niż w sklepach stacjonarnych (66%).

Co ciekawe, na klientów nie działają oferowane przez sklepy internetowe zniżki dla stałych klientów (tylko 27%) oraz możliwość zbierania punktów za zakupy (14%). Być może pozostają one domeną sklepów stacjonarnych.

Jakie formy dostawy i płatności wybieramy najchętniej?

Zdecydowanie najczęściej korzystamy z możliwości dostarczenia zakupów do domu lub pracy przez kuriera (46%). Na drugim miejscu uplasowały się Paczkomaty. W taki sposób swoje zakupy odbiera 19% ankietowanych. Z dostawy pocztą bezpośrednio do domu lub pracy korzysta 18% osób.

Co ciekawe, z odbioru osobistego w oddziale sklepu (czyli click&collect) korzysta jedynie 3% badanych, mimo że najczęściej jest to jedyna opcja bezpłatna, jeśli nie osiągniemy pewnej wymaganej kwoty zakupów. Podobnie w przypadku możliwości odbioru w kiosku (np. paczka w Ruchu) – korzysta z niej zaledwie 2% ankietowanych.

Jak widać, jeśli już robimy zakupy online, najczęściej chcemy, aby były one jak najbardziej wygodne i w związku z tym zamawiamy dostawę bezpośrednio do domu lub miejsca pracy.

Jakie rodzaje płatności najbardziej zachęcają ankietowanych do zrobienia zakupów?

Na pierwszym miejscu znalazł się szybki przelew przez serwis płatności (np. PayU, Dot Pay, Przelewy24). Aż 59% kupujących najbardziej ceni sobie ten rodzaj opłaty za zakupy. Na kolejnych miejscach uplasowały się: płatność gotówką przy odbiorze osobistym u kuriera (39%) oraz wysyłka za pobraniem wiążąca się z płatnością gotówką przy odbiorze (36%).

Co ciekawe, bardzo małą popularnością cieszą się opłaty SMS-em (7%) i płatności mobilne (np. BliK, 6%).

Najczęstsze problemy napotykane podczas zakupów online

Nie da się ukryć, że zakupy online nie zawsze przebiegają w taki sposób, w jaki byśmy sobie tego życzyli. W związku z tym badani zostali również poproszeni o wymienienie sytuacji, z którymi spotkali się w ciągu ostatniego roku robiąc zakupy przez internet.

Do najczęstszych problemów należą:

  • długie oczekiwanie na dostawę produktu (35%),
  • natrętne reklamy produktów, które wcześniej oglądali (34%),
  • wysokie koszty dostawy (33%),
  • trudności ze znaleznieniem poszukiwanego produktu (17%),
  • niezadowolenie z otrzymanych produktów (13%).

Co ważne, aż 23% ankietowanych zaznaczyło, iż nie spotkało się z żadnymi problemami podczas zakupów.

Zakupy online stają się w Polsce coraz bardziej popularne. Właściciele sklepów doskonale o tym wiedzą i nieustannie walczą o klientów, starając się ich przyciągnąć atrakcyjnymi promocjami. Wciąż jednak istnieją produkty, które wolimy kupować w sklepach stacjonarnych, takie jak żywność czy materiały budowlane. Zakupy online są bardzo wygodne i zapewne będą stawać się jeszcze popularniejsze. Przy tym wszystkim musimy jednak pamiętać o tym, aby korzystać z wiarygodnych sklepów i z rozwagą podchodzić do promocji, aby uniknąć problemów i dziur w budżecie.

Tekst: Olga Gierszal

Koniecznie zapisz się do naszego newslettera
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz, bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!

POWIEDZ NAM, CZEGO SZUKASZ A ZNAJDZIEMY DLA CIEBIE NAJLEPSZĄ OFERTĘ

WYPEŁNIJ FORMULARZ ODDZWONIMY DO CIEBIE!

W CONFRONTERZE MASZ WIELE SPOSOBÓW NA ZARABIANIE

PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
11307 zadowolonych Klientów
NA KONCIE BANKOWYM
ZACZNIJ ZARABIAĆ
NA KONCIE BANKOWYM
26383 zadowolonych Klientów
NAJTAŃSZY KREDYT
WYBIERZ
NAJTAŃSZY KREDYT
15076 zadowolonych Klientów