TELEKOMY

JAKOŚĆ USŁUG POLSKICH TELEFONII KOMÓRKOWYCH – RAPORT

20 KWIETNIA 2016

Zastanawiasz się, którą sieć komórkową wybrać? Zanim podejmiesz decyzję, zapoznaj się z wynikami pierwszego niezależnego badania jakości usług oferowanych przez polskich operatorów telekomunikacyjnych. Dobre wiadomości są takie, iż, zgodnie ze słowami Prezes UKE, znajdujemy się w europejskiej czołówce.

Telefon komrkowy

Pierwszy niezależny raport

W grudniu 2015 roku Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej postanowiła przeprowadzić badania, które miały na celu analizę jakości usług czterech operatorów telefonii mobilnej w Polsce. Zrealizowano je, aby pomóc konsumentom podejmować świadome decyzje. Wybierając sieć ludzie najczęściej kierują się aktualnymi promocjami, dlatego też warto zwrócić ich uwagę na dodatkowe aspekty, które znacząco wpływają na komfort użytkowania telefonu.

W badaniu porównawczym udział wzięli operatorzy następujących telefonii komórkowych: Orange Polska S.A., P4 sp. z o.o. (sieć Play), Polkomtel sp. z o.o. (sieć Plus) oraz T-Mobile Polska S.A. Pomiary jakości sieci zostały przeprowadzone w ciągu trzech tygodni grudnia na terenie całego kraju, w miejscowościach liczących więcej niż 50 tysięcy mieszkańców, a także na łączących je drogach lokalnych i krajowych.

Co ciekawe, w 2016 roku planowane jest nawet uruchomienie aplikacji na smartfony, przy pomocy której użytkownicy będą mogli samodzielnie wykonywać testy sieci w dowolnych miejscach. Dzięki ich aktywności stworzona zostanie nieustannie aktualizowana mapa zasięgu i jakości sieci mobilnych w Polsce.

Jakość usługi głosowej

Wydaje się, że czynnikiem, który powinien decydować o zainteresowaniu usługami danego operatora jest przede wszystkim jakość i skuteczność oferowanych przez niego połączeń głosowych. Usługi głosowe mogą być dostarczane do konsumentów za pomocą trzech technologii: GSM (2G), UMTS (3G) i LTE (4G). Najpopularniejszym systemem komórkowym na świecie jest GSM. Sieci 3G, czyli trzeciej generacji, pozwalają przede wszystkim na szybsze połączenia internetowe, ale również telefoniczne. Z kolei LTE umożliwia szybką transmisję danych, wzrasta także dostępność sieci, jest ona również bardziej odporna na zakłócenia.

Jeśli chodzi o połączenia głosowe, ok. 95% z nich (zagregowanych dla całego kraju) było wykonywanych w technologii UMTS. W przypadku sieci Play w owej technologii wykonano ponad 96% połączeń, z kolei jeśli chodzi o użycie GSM, T-Mobile zanotowała wynik na poziomie 5,50%. U wszystkich operatorów skuteczność połączeń uplasowała się na poziomie około 99%, co jest bardzo dobrym wynikiem. W przypadku wszystkich sieci wskaźnik połączeń przerwanych wyniósł mniej niż 1% - na tym polu najlepsze wyniki odnotowała T-Mobile (jedynie 0,22% przerwanych połączeń). Również wskaźnik jakości mowy wypadł bardzo dobrze, wyniósł około 99% - pod tym względem zdecydowanie najlepszy wynik, a mianowicie 100%, zanotowała sieć Play.

Jakość transmisji danych

W dzisiejszych czasach używamy telefonów nie tylko do nawiązywania połączeń głosowych. Niezwykle istotną usługą jest również dostęp do Internetu. Stąd drugi obszar badań: jakość transmisji danych. Może ona odbywać się we wspomnianych wcześniej technologiach. Jak wynika z badań, 1% analizowanych usług wykonano w technologii GSM, 17% w UMTS, a aż 83% w LTE. Świadczy to o bardzo dobrym rozwoju sieci mobilnych.

Do najważniejszych badanych w tej kwestii czynników należą: prędkość pobierania danych oraz opóźnienia występujące w czasie transmisji. Na tym polu zdecydowanie najlepsze wyniki osiągnęła sieć Plus. Podobne rezultaty zapisały się na koncie Orange i T-Mobile, natomiast najsłabsze wyniki osiągnął Play.

Przeprowadzono również testy sieci przy użyciu aplikacji służących do przeglądania stron internetowych oraz do odtwarzania filmów z serwisu YouTube. W tym przypadku sieć Plus zanotowała najlepsze wyniki jeśli chodzi o współczynnik utraty pakietów oraz wskaźnik nieukończonych sesji – poniżej 1% – zdecydowanie pokonując konkurencję. Sieci Orange i T-Mobile zanotowały z kolei najmniejszy stopień degradacji sygnału wideo (poniżej 2%). Najgorsze wyniki na tym polu zanotował Play: odtwarzanie wideo zaczynało się później niż w przypadku pozostałych sieci, częściej występowała również degradacja jakości – wskaźnik ten wyniósł aż 6,20%.

Zróżnicowanie w kwestii jakości usług transmisji danych wynika ze stanu wdrożenia technologii LTE i tego, jaką liczbą częstotliwości dysponuje dana sieć. Plus wykorzystuje technologię LTE w szerszym zakresie niż reszta sieci, szczególnie na obszarach pomiędzy miastami (jeśli chodzi o transmisję danych wyłącznie na obszarze miast liczących więcej niż 50 tysięcy mieszkańców, sieci Orange i T-Mobile odnotowały najlepsze wyniki w kwestii jakości odtwarzania plików wideo).

Do jakich sieci Polacy najchętniej przenoszą numery?

26 czerwca 2015 roku Prezes UKE uruchomiła w systemie Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych nową funkcjonalność. Dzięki niej możliwe jest śledzenie wniosków o przeniesienie numeru w sieciach ruchomych. Jak możemy przeczytać w opublikowanym raporcie, w III i IV kwartale 2015 roku przeniesionych zostało 717 236 numerów.

Infografika - przenoszenie numeru do innej sieci

Statystyki pokazują, iż najwięcej klientów zrezygnowało z usług sieci T-Mobile, było to aż 223 794 osób. Owa sieć pozyskała również najmniejszą liczbę nowych klientów – na przeniesienie numeru do tego operatora zdecydowało się niecałe 65 tysięcy osób. Sieć Orange zanotowała spadek liczby zainteresowanych w III kwartale – z sieci odeszło niemal 12 tysięcy klientów, jednak w IV kwartale napłynęło niemal 19 tysięcy, co dało bilans dodatni: 7 854 użytkowników. Z usług sieci Plus zrezygnowało niemal 161 tysięcy ludzi, podczas gdy na przeniesienie numeru do tego operatora zdecydowało się niecałe 109 tysięcy osób. Niekwestionowanym zwycięzcą jeśli chodzi o ilość nowych użytkowników jest jednak Play. W III i IV kwartale 2015 ów operator komórkowy przyciągnął do siebie aż 297 473 osób. Z usług sieci zrezygnowało jedynie 132 315 osób, więc również na tym obszarze Play wygrywa.

Zmień operatora swojego telefonu. Sprawdź.

Z badań jakości usług świadczonych przez polskie telefonie mobilne wynika więc, iż jeśli chodzi o połączenia głosowe, wszystkie sieci oferują nam usługi na bardzo wysokim poziomie, a także profesjonalne rozwiązania. Rozbieżności występują jednak na obszarze transmisji danych. W tej kwestii prym wiedzie sieć Plus, ponieważ jej wyniki na terenie aglomeracji były najlepsze, jednak Orange i T-Mobile nie pozostają daleko w tyle. W przypadku sieci Play odnotowano duży odsetek nieudanych sesji transmisji danych (4,71%, a w przypadku Plusa było to 0,71%). Play oferuje jednak połączenia głosowe na bardzo wysokim poziomie (zdecydowanie najlepszy wskaźnik jakości mowy). Ponadto to właśnie Play pozostaje siecią najchętniej wybieraną przez osoby chcące zmienić operatora komórkowego.

Interesują Cię oferty abonamentu w polskich siecach komórkowych? Sprawdź wszystkie oferty w naszej porównywarce abonamentów komórkowych.

Tekst: Olga Gierszal



Koniecznie zapisz się do naszego newslettera
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz, bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!

POWIEDZ NAM, CZEGO SZUKASZ A ZNAJDZIEMY DLA CIEBIE NAJLEPSZĄ OFERTĘ

WYPEŁNIJ FORMULARZ ODDZWONIMY DO CIEBIE!

W CONFRONTERZE MASZ WIELE SPOSOBÓW NA ZARABIANIE

PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
5274 zadowolonych Klientów
NA KONCIE BANKOWYM
ZACZNIJ ZARABIAĆ
NA KONCIE BANKOWYM
12306 zadowolonych Klientów
NAJTAŃSZY KREDYT
WYBIERZ
NAJTAŃSZY KREDYT
7032 zadowolonych Klientów
Ta strona używa plików cookies. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej. Korzystanie z niniejszej witryny internetowej jest równoznaczne ze zgodą Czytaj więcej.