UBEZPIECZENIA

CO ZROBIĆ, JEŚLI UBEZPIECZYCIEL KWESTIONUJE ZASADNOŚĆ ODSZKODOWANIA? [3 KROKI]

19 LISTOPADA 2015

W sytuacji, w której ubezpieczyciel kwestionuje zasadność naszego odszkodowania, często czujemy się bezbronni i bezsilni. Niektórzy poddają się od razu, zakładając, że i nic nie wskórają w starciu z kolosem finansowym, który może pozwolić sobie na wynajęcie drogich adwokatów, czy nawet skorzystać z własnego zaplecza prawnego . Ten artykuł pokaże Ci, że nie ma nic bardziej mylnego. Oto 3 kroki, które pomogą Ci w odzyskaniu pieniędzy, gdy ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania.

Ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania

Krok pierwszy – odwołanie

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela to pierwsze narzędzie prawne, z którego możesz skorzystać w starciu z firmą ubezpieczeniową. Powinno mieć formę pisemną i zawierać najważniejsze informacje dotyczące Twojego przypadku, czyli przede wszystkim:

• Numer polisy i numer szkody
• Zakwestionowanie decyzji ubezpieczyciela – dlaczego się z nim nie zgadzamy
• Konkretne przykłady dotyczące Twojego przypadku
• Stosowną dokumentację świadczącą na Twoją korzyść (np. niezależną wycenę rzeczoznawcy)
• Prośbę o ponowne rozpatrzenie sprawy, uchylenie stanowiska i wypłatę odszkodowania

PAMIĘTAJ! Postaraj się, aby twoje uzasadnienie były jak najbardziej szczegółowe i staranne. Użyj każdego możliwego argumentu, który poświadczy o niesłuszności decyzji ubezpieczalni. Używaj oficjalnych zwrotów i kulturalnego języka. Po drugiej stronie też siedzi człowiek i z pewnością nie pomogą Ci zbędne emocje w tekście. Jeśli nie potrafisz samemu napisać odwołania – skorzystaj z pomocy prawnika.

Krok drugi – skarga do rzecznika finansowego

Gdy odwołanie nie przyniesie pożądanego skutku, możesz złożyć skargę do Rzecznika Finansowego. Podobnie, jak w przypadku odwołania do firmy ubezpieczeniowej, Twoje pismo powinno zawierać jak najwięcej szczegółów dotyczących sprawy, m.in.:

• Dowód na to, że wykorzystałeś już drogę reklamacyjną zawartą w pierwszym kroku
• Wszystkie argumenty przemawiające za tym, że ubezpieczyciel się mylił
• Argumenty potwierdzające Twoje roszczenia względem ubezpieczyciela
• Stosowną dokumentację

Jeżeli Rzecznik Finansowy uzna, że racja jest po Twojej stronie, wówczas wyśle stosowne pismo do prezesa firmy ubezpieczeniowej, w którym będzie domagać się wyjaśnienia wszelkich wątpliwości dotyczących sprawy i szczegółowego odniesienia się do Twoich zarzutów. Ubezpieczyciel, w terminie do 30 dni od otrzymania pisma, ma obowiązek odniesienia się do niego w sposób rzeczowy. Rzecznik, po otrzymaniu odpowiedzi, albo zwraca się o dalsze wyjaśnienia, albo zajmuje oficjalne stanowisko w sprawie i wysyła je Tobie.

Opinia Rzecznika Finansowego nie jest jednak w żaden sposób wiążąca. Jego poparcie i interwencja wcale nie muszą oznaczać Twojego sukcesu, jednak będzie to bardzo wartościowe narzędzie przy trzecim kroku, czyli sporze sądowym.

Krok trzeci – spór sądowy

Gdy wszystkie poprzednie możliwości zawiodą, istnieje jeszcze jedna instancja, do której możemy się odnieść – sąd. W przypadku roszczeń nieprzekraczających 75 tys. zł., pozew składa się do sądu rejonowego właściwego według miejsca zamieszkania poszkodowanego, lub do sądu rejonowego właściwego dla siedziby Twojego ubezpieczyciela. Jeśli jednak kwota szkody o która toczy się spór przekracza 75 tys. zł., sytuacja jest analogiczna do poprzedniej, jednak zamiast do sądu rejonowego – wniosek składamy do sądu okręgowego.
Pozew powinien zawierać:
• Oznaczenie sądu, do którego jest skierowany oraz imiona i nazwiska stron sporu (lub ich pełnomocników)
• Oznaczenie rodzaju pisma
• Wszelkie fakty dotyczące sporu oraz dowody na poparcie swoich argumentów
• Podpis strony (albo jej przedstawiciela/pełnomocnika)
• Wymienienie załączników
• Określenie konkretnego żądania i wszelkich okoliczności, które te żądanie uzasadniają

Kluczowe jest uzasadnienie pozwu, które powinno składać się z jak największej ilości dowodów świadczących o tym, że to Ty masz rację, a nie ubezpieczyciel. Wskaż jak najwięcej przesłanek prawnych działających na Twoją korzyść i dobrze umotywuj swoje żądania. Posłuż się wszystkimi możliwymi dowodami, którymi dysponujesz: polisą ubezpieczeniowa, wyceną szkód, opinią rzeczoznawcy itp.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Gdy już przydarzy Ci się nieszczęśliwy wypadek, a ubezpieczyciel nie będzie chciał wypłacić Ci pieniędzy – skorzystaj z porad wymienionych w tym artykule. Jeśli dochowałeś należytej staranności w wyborze odpowiedniego ubezpieczenia i dochowałeś podstawowych zasad współżycia społecznego – prawdopodobnie odzyskasz pieniądze, które Ci się należą. Nie dopuść, by „rażące niedbalstwo”, będące często argumentem firm ubezpieczeniowych przeciwko wypłaceniu odszkodowania, stało się powodem twojej straty finansowej.

Tekst: Łukasz Buczkowski



Koniecznie zapisz się do naszego newslettera.
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!

POWIEDZ NAM, CZEGO SZUKASZ A ZNAJDZIEMY DLA CIEBIE NAJLEPSZĄ OFERTĘ

WYPEŁNIJ FORMULARZ ODDZWONIMY DO CIEBIE!

W CONFRONTERZE MASZ WIELE SPOSOBÓW NA ZARABIANIE

PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
PORÓWNAJ NAJLEPSZE LOKATY
11307 zadowolonych Klientów
NA KONCIE BANKOWYM
ZACZNIJ ZARABIAĆ
NA KONCIE BANKOWYM
26383 zadowolonych Klientów
NAJTAŃSZY KREDYT
WYBIERZ
NAJTAŃSZY KREDYT
15076 zadowolonych Klientów