Ochrona danych osobowych to temat bardzo aktualny w dobie Internetu, reklam i licznych umów. Przez wiele lat pozostawiała ona wiele do życzenia, jednak teraz wszystko się zmienia. Z dniem 25 maja 2018 roku w życie wchodzi rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Do jego wprowadzenia są zobowiązane między innymi banki oraz inne instytucje finansowe. Dowiedz się więcej na temat tej ustawy!
Czym jest RODO?
RODO to rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Powinno być ono przestrzegane przez wszystkie firmy gromadzące bądź wykorzystujące dane osób fizycznych. Do takich podmiotów zaliczamy między innymi banki czy instytucje finansowe. Wspomniane rozporządzenie obowiązuje wszystkie firmy, działające na terenie Unii Europejskiej.
RODO ma na celu doprecyzowanie zagadnień związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych. Wprowadza również nowe pojęcia. Z dniem dzisiejszych zmienią się przepisy, które w naszym kraju obowiązują od 1997 roku. To bardzo duży przełom. Dokument zawiera wytyczne, które mówią o tym, jak w sposób poprawny chronić dane osobowe swoich klientów. Do założeń powinny dostosować się wszystkie firmy, również jednoosobowe działalności gospodarcze oraz spółki.
Nowe zasady
RODO nie tylko usprawnia istniejące do tej pory przepisy, ale również wprowadza kilka nowych rozwiązań. Pojawiło się „prawo do bycia zapomnianym”. Pozwala ono na trwałą likwidację danych osobowych, które są przetwarzane przez konkretny podmiot. Konsument może zażądać również przeniesienia danych osobowych do innego podmiotu w momencie zmiany umowy.
Spory nacisk postawiono również na informowanie konsumentów. Klienci konkretnych instytucji będą mieli prawo do otrzymania informacji o tym, w jakim celu są przetwarzane ich dane. Rozszerzone zostało także prawo związane ze sprzeciwem wobec przetwarzania danych osobowych.
Jednym z głównych założeń RODO jest ochrona danych osobowych dzieci. Wszystkie informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych najmłodszych powinny zostać przekazywane jasno, przystępnie, by zainteresowani mogli je zrozumieć. Dodatkowo chronione są osoby, które nie ukończyły 16. roku życia. W takim przypadku przetwarzanie danych osobowych jest możliwe wyłącznie, gdy zgoda na takie działania zostanie zaakceptowana lub wyrażona przez prawnego opiekuna.
Od bieżącego miesiąca administratorzy są zobowiązani do prowadzenia rejestrów czynności związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Dotyczy to przedsiębiorstw posiadających ponad 250 pracowników. Czynności przetwarzania muszą rejestrować wszystkie podmioty, w których przetwarzanie danych może prowadzić do naruszenia praw konsumentów lub gdy nie wykazuje ono charakteru sporadycznego, bądź obejmuje szczególne kategorie danych osobowych.
Co to oznacza dla konsumentów?
Zainteresowane firmy świetnie orientują się w temacie RODO. Skupmy się jednak na tym, jakie znaczenie mają te zmiany dla konsumentów. To właśnie z myślą o nich powstało to rozporządzenie. RODO ma przede wszystkim prowadzić do: wzmocnienia ochrony przed naruszeniem danych osobowych przez konkretne instytucje, gwarantując skuteczną ochronę rzeczonych danych, ujednolicenia obowiązujących przepisów oraz umocnienia istniejących już praw obywatelskich.
Konsumenci od dzisiaj mają wgląd do swoich danych, które posiada konkretny podmiot gospodarczy, a także może ubiegać się o otrzymanie swoich danych w ogólnie używanym formacie i przekazanie ich innemu administratorowi. Wspomniane wcześniej „prawo do bycia zapomnianym” również jest dodatkowym wsparciem dla konsumentów.
RODO w bankach i instytucjach finansowych
Każdy bank oraz instytucja finansowa posiada obowiązek, aby przedstawić wszystkim swoich obecnym klientom możliwości zapoznania się z klauzulami informacyjnymi, zanim dane osobowe będą przekazane do przetwarzania. Opisywane rozporządzenie umacnia obowiązek informacyjny.
Istotną zmianą jest wprowadzenie zakazu marketingu bezpośredniego z wykorzystaniem danych osobowych. Podmioty gospodarcze, w tym banki, muszą w odpowiedni sposób przechowywać dane osobowe klientów, przekazywać informacje o ich przetwarzaniu, uzyskać zgody na wykorzystywanie danych w kontekście konkretnego procesu biznesowego, wprowadzić zasady privacy by default, przestrzegać obowiązku notyfikacyjnego, zapewnić rozliczalność, dokumentować udzielenie zgody.
Zapewniamy, że w naszej firmie zostały przeprowadzone odpowiednie działania, które pozwalają na dostosowanie się do RODO, a co za tym idzie, wzmacniają ochronę danych osobowych naszych klientów i zapewniają im dodatkowe prawa. Confronter – porównywarka finansowa stale dba o prawa swoich klientów, ponieważ są oni dla nas najważniejsi. Bardzo zależy nam na zaufaniu klientów oraz ich bezpieczeństwie.
Tekst: Aleksandra Klement
Zapraszamy Cię do naszej grupy na Facebooku: Promocje finansowe, na których zarobisz.
Publikujemy w niej informacje na temat najbardziej opłacalnych promocji finansowych na rynku. Dokładnie analizujemy oferty i tłumaczymy co zrobić, aby na każdej promocji tylko i wyłącznie skorzystać.
Dołącz do grupy, a wszystkie oferty znajdziesz w jednym miejscu i zawsze będziesz na bieżąco z najkorzystniejszymi promocjami!
Zapisz się do naszego newslettera!
Wyślemy Ci wiadomość tylko wtedy, gdy na rynku pojawi się PRAWDZIWA OKAZJA. Dzięki niej zaoszczędzisz bądź powiększysz swoje oszczędności. Warto!